Echte Chinese thee, direct van de bron.

Thee werking & gezondheid

Thee werking & gezondheid

In het Oosten wordt voor duizenden jaren het drinken van thee al beschouwd als een belangrijk onderdeel van het dagelijks leven dat zorgt voor een goed lichamelijke en mentale gezondheid. Westerse onderzoekers besteden de laatste jaren veel aandacht aan wetenschappelijk onderzoek naar dit eeuwenoude drank gemaakt van de Camellia Sinenses theeplant.

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van thee? Bestaat er een verschil tussen bijvoorbeeld groene thee en zwarte thee? En zijn er ook nadelen? Leer alles wat je moet weten in dit artikel.

Onderzoek heeft aangetoond dat thee kan helpen bij ziektes zoals kanker, hartproblemen en diabetes. Tegelijkertijd is er bewijs dat het helpt bij gewichtverlies en het verlagen van cholesterol. De cafeïne in thee zorgt bovendien ook voor mentale alertheid.

“Er lijkt simpelweg geen nadeel te zijn aan het drinken van thee,” zegt Katherine Tallmadge van de Amerikaanse Dieet Associatie. Het is een geweldig alternatief voor koffie. “Het bevat minder cafeïne en bovendien bevat het flavonoids die gezond zijn voor het hart en de kans op kanker kan verlagen.”

Echter zijn er nog veel vragen die onbeantwoord blijven voor theeleuten zoals wat voor soort thee goed is, hoe lang je thee moet trekken en hoeveel je per dag moet drinken. Diëtisten adviseren het bereiden van losse thee in plaats van verpakte ijsthee die veel calorie bevatten.

Theesoorten & Gezondheid

De term ‘thee’ wordt gebruikt bij vele soorten dranken, maar echte theeleuten weten dat de term ‘thee’ eigenlijk refereert naar groene, zwarte, witte, oolong en pu erh thee. Deze zijn namelijk allemaal gemaakt van dezelfde Camellia Sinensis theeplant.

Het verschil tussen de theesoorten is de verwerkingsmethode die is toegepast, en dit heeft ook een effect op de gezondheidsvoordelen. Theebladeren bevatten namelijk antioxidanten die ook wel flavonoids worden genoeg. De belangrijkste flavonoids is ook bekend als ECGC en beschermt het lichaam tegen vrije radicalen die bijdragen aan de kans op kanker, hart- en vaatziekten en verstopte slagaderen. Hier in dit artikel meer over dit onderwerp: theesoorten verwerking

Groen thee en witte thee zijn het minst verwerkt en hierdoor zijn de meeste polyfenolen (inclusief flavonoids) nog aanwezig. Bij meer gefermenteerde theesoorten zoals oolong, zwarte en pu erh thee gaan er tijdens de verwerking een deel van deze polyfenolen verloren. Echter is de anti-oxiderende vermogen nog steeds hoog.

Lees hieronder over alle voordelen op een rij per thee soort:

Groen thee werking

Deze theesoort is gemaakt door bladeren te stomen of te roosteren en heeft een hoge concentratie EGCG. Groene thee is het meest bestudeerd in de academische wereld. Het gaat de groei van blaas, borst, long, maag, alvleesklier en colorectale kanker tegen. Het voorkomt daarnaast ook de verstopping van de slagaders en helpt bij vetverbranding.

Daarnaast is er ook bewijst dat groen thee oxidatieve stress op de hersenen tegen gaat en vermindert het risico van neurologische aandoeningen zoals ziekten van Alzheimer en Parkinson. Het vermindert bovendien ook het risico op een beroerte en verbetert het cholesterolgehalte.

Zwarte thee werking

Zwarte thee bestaat uit volledig gefermenteerde bladeren. Een kopje zwarte thee bevat vaak meer cafeïne doordat het bereid wordt op een hoger temperatuur. Studies hebben aangetoond dat zwarte thee de longen kan beschermen tegen blootstelling aan sigarettenrook. Het gaat ook de risico op een beroerte tegen.

Witte thee werking

Witte thee is het minst verwerkte theesoort en heeft soortgelijke gezondheidsvoordelen. Er zijn studies die aantonen dat witte thee het meest effectief is om de kans op kanker te verminderen in vergelijking met andere theesoorten.

Oolong thee werking

Dit is een gedeeltelijk gefermenteerde theesoort. Bij dierstudies is er bewijs dat antioxidanten uit oolong thee helpen bij het verlagen van de cholesterolgehalte. Oolong thee wordt vaak op de markt gebracht in vorm van supplementen waarbij beweerd wordt dat het helpt bij gewichtsverlies. Op dit moment is er echter geen wetenschappelijke bewijs.

Pu-erh thee werking

Deze laatste soort is gemaakt van gefermenteerde bladeren die daarna worden opgeborgen voor verdere rijping. Dierstudies tonen aan dat dieren die pu erh drinken minder gewichtstoename hadden en minder LDL-cholesterol.

Kan thee slecht voor je zijn?

  • Laxerend: Hoewel groene en witte thee vaak als het meest gezond worden gezien, kan bij teveel consumptie dit schadelijk zijn voor de maag. Juist omdat ze het minst verwerkt zijn, zijn deze theesoorten nog ‘rauw’. Teveel groene of witte thee, met name bij een lege maag laxerend werken.
  • Cafeïne: Elke theetype bevat cafeïne. Mensen die gevoelig hiervoor zijn kan het best thee in de avonduren vermijden. Lees hier meer over cafeïne in thee.
  • Suiker: Verder zijn de ijsthees uit de supermarkt vol met suikers. Zelfs de light varianten bevatten nog steeds meer suiker dan goed voor je is.
  • Supplementen en dieetthee: In Amerika heeft de FDA de consument gewaarschuwd dat diet theeën vaak andere ingrediënten zoals senna bevatten. Deze ingrediënten werken erg laxerend en is slecht voor de gezondheid. Ook zijn er supplementen die vele beloftes maken, maar door de hoge concentraties zijn deze niet altijd veilig en is er kans op lever- en nierproblemen. Wil je veilig afvallen dan raden wij 2-3 kopjes pu erh thee per dag aan.

 

15 februari 2016
Opmerkingen