Alles over jasmijn thee & gezondheid wiki

jasmijn thee gezondheid

Is jasmijn thee gezond? Ja zeker, maar is jasmijn thee goed voor? En wat is de werking achter de voordelen? Ontdekt in dit artikel alle gezonde eigenschappen van jasmijnthee en waarom dagelijkse consumptie jouw lichaamsgewicht en gezondheid positief kan beïnvloeden.

Wat is jasmijn thee?

Een goede jasmijn thee heeft een subtiele bloemige aroma met een zachte, soepel smaak. Deze thee wordt geproduceerd door groene theebladeren te bedekken met gedroogde jasmijn bloemen. Hierdoor trekt de geur van de bloemen in het blad.

Deze theesoort is beschikbaar in de vorm van Jasmijn parels / bolletjes of in losse vorm. Ook worden de bloemen vaak verwerkt in een jasmijn thee bloem.

groene thee bedekt met jasmijnbloemen, productie verwerking

Jasmijn thee afvallen: caloriearm

Groene thee bevat van nature weinig calorieën en is gemaakt van de bladeren van de Camellia Sinensis plant. Een portie groene thee bevat slechts 2 calorieën, waardoor het een goede vervanger van hoge calorie frisdranken. Drink je momenteel dagelijks en glaasje frisdrank zoals Cola? Alleen al als je deze vervangt met een kopje Jasmijn thee kan het op jaar basis al vele kilo's schelen!

Jasmijn thee Groene thee

Cafeïne in jasmijn thee

Jasmijn thee, zoals alle andere soorten groene thee, bevat van nature cafeïne. Dit stimuleert de ververbranding en kan daarom helpen bij het afvallen. De hoeveelheid cafeïne in groene thee varieert tussen 9 en 50 milligram per kop.

Een studie gepubliceerd in 2005 in het academische blad 'Obesity Research' bevestigd dat dagelijkse consumptie van groene thee (met 150 milligram cafeïne) over een periode van drie maanden, leidde tot aanzienlijke gewichtsverlies en vetverbranding bij vrouwen met overgewicht.

Hoewel jasmijn thee niet zo veel cafeïne bevat als zwarte thee of koffie, kan het toch zorgen voor slapeloosheid. De kans hierop is groter wanneer je het in de avonduren drinkt of in grote hoeveelheden gedurende de dag. Hoewel de cafeïne niveaus niet hoog zijn, kan overconsumptie leiden prikkelbaarheid, duizeligheid, hartkloppingen, hoofdpijn, misselijkheid en braken, diarree en verminderde eetlust.

Hoewel effectief bij het afvallen, is het raadzaam om uw inname te beperken tot 200 tot 300 milligram cafeïne per dag. De Universiteit van Maryland Medical Center adviseert tussen de 2 en 3 kopjes groene thee per dag te drinken. Hierdoor krijg je voldoende antioxidant-rijke polyfenolen binnen, die bevorderlijk zijn voor de gezondheid. Een gemiddeld kopje groene thee heeft 50 tot 150 milligram polyfenolen. De exacte hoeveelheid is afhankelijk van de type bladeren en hoe lang je het laat trekken.

Lees op deze pagina meer over thee & cafeïne. In het tweede deel van onze wiki hieronder bespreken we de verschillende gezondheidsvoordelen inclusief de werking erachter.

losse jasmijn thee gezond

Jasmijn thee en metabolisme

Een studie gepubliceerd in een 2013 het wetenschappelijke magazine "Journal of Medicinal Food" is gebleken dat het drinken van groene thee zorgt voor een verhoogde stofwisseling bij vrouwen. Tijdens een langdurig trainingsprogramma is bovendien bevestigd dat de effecten groter waren voor degenen die naast de training ook groene thee dronken. Lichaamsvet, tailleomtrek en triglyceride niveaus waren lager aan het einde van de vierweekse testperiode. De onderzoekers concludeerden dat groene thee kan helpen bij zowel het verliezen van gewicht als het behouden van een gezond gewicht.

jasmijn thee productie

Kalmerend en hartslag verlagend

In een studie gepubliceerd door de "European Journal of Applied Physiology," vonden onderzoekers een positief effect van de geur van jasmijn op de gemoedstoestand en autonome zenuw activiteit van 24 gezonde vrijwilligers. Dit zorgde voor een kalmeerde stemming en significant verlaagde hartslag. Dit kalmerend effect is met name effectief tegen een hoge bloeddruk dat wordt veroorzaakt door stress.

Groene thee en type 2 diabetes

Een studie uitgevoerd in 2006 en gepubliceerd in het "Annals of Internal Medicine" tijdschrift bevestigd dat de consumptie van groene thee (waaronder Jasmijn thee) wordt geassocieerd met een verlaagd risico op type 2 diabetes.

Een onderzoek uit 2004 gepubliceerd in het "BMC Farmacologie" concludeert ook dat groene thee de verwerking van glucose ondersteund en de bloedsuikerspiegel verlaagd bij diabetische muizen.

Verminderd risico op een beroerte en cholesterol

In een Chinese studie concludeerden onderzoekers dat thee drinken de kans op een beroerte kan verlagen. Met name een thee consumptie van 150 gram aan thee per maand (ongeveer 1-2 kopjes per dag) leidde tot een significante vermindering van de kans op een beroerte.

Diverse studies waarbij experimenten zijn uitgevoerd op ratten, geven aan dat jasmijn thee consumptie het cholesterolniveau kan verlagen.

Bij borstvoeding geeft het Voedingscentrum een limiet aan van 200 mg inname per dag. De cafeïne gehalte in een kopje kan erg verschillen afhankelijk van de trektijd, temperatuur en soort thee. Wij adviseren echter om thee volledig te vermijden tijdens de zwangerschap.

Jasmijn thee bij zwangerschap

Net als alle andere theesoorten bevat jasmijnthee cafeïne. Dit kan schadelijk zijn voor een ongeboren kind en de kans op miskraam en een laag geboortegewicht vergroten.

Hoewel op vele online websites je kan lezen dat een maximaal hoeveel cafeïne per dag mag binnenkrijgen, raden wij het je aan om cafeïne volledig te vermijden. De één is meer gevoelig voor cafeïne dan een ander. 

Conclusie

Zoals uit dit artikel blijkt, heeft Jasmijnthee vele voordelen voor de gezondheid. Om optimal te genieten van de voordelen drink je 2-3 kopjes thee per dag. Dit mag overigens ook een andere losse groene thee zijn.

Vermijd thee in de avond als je gevoelig bent voor cafeïne. Vermijd het ook als je zwanger bent.

Wij hopen dat je in deze jasmijnthee wiki antwoord op all je vragen hebt kunnen vinden over de werking en gezondheidsvoordelen van deze Oosterse drank. Op onze productpaginas kan je ook meer te weten komen over hoe je jasmijn thee kunt bereiden.